måndag 14 januari 2013

Nya tavlor

Det har tillkommit några nya tavlor här hemma. På digitalt museum har jag hittat en guldgruva.
 
Det började med att jag hittade en lägenhet i höstas på hemnet som hade en stor fototapet föreställande Uppsala domkyrka. Så då började leta efter var man kunde hitta gamla Uppsala fotografier och kom som sagt över en guldgruva för en foto/kulturhistoriskt intresserad person som mig.

Uppsala Domkyrka fotograferat ca 1902. Upplandsmuseet/digitalt museum
 Jag har skrivit ut några foton och ramat in. Det blev lite mer enhetligt med svartvita, likadana ramar på tavellisten.
 
 
 Här är två foton från stora torget. Det längst till vänster från den tiden när det gick spårvagnar i stan och den till höger föreställer stora torget i snökaos på 1950-talet. Istället för att slänga den trasiga ramen fick den stå med här, det får ju inte bli för "perfekt".
Sen är det två fotografier med domkyrkan i bakgrunden.
 
Eftersom att flera av fotografierna är så pass gamla så är de inte längre skyddade av upphovsrätten. Det är med andra ord fritt fram att skriva ut och rama in, eller kanske rent av blåsa upp en fototapet.
 
Jag hoppas att ni också kommer hitta något snyggt på digitalt museum.

/C.

1 kommentar:

L sa...

Oj vad snygga!