lördag 14 september 2013

inneprojekt

Fast solen skiner från en blå himmel och bjuder på ovanligt vackert väder för att vara september sitter jag inne för andra helgen i rad. Ruskigt frustrerande, men det är bara att göra det bästa av situationen. Det är nån inflammation eller liknande som gör att mitt vänstra ben svullnar upp och värker efter minsta lilla anstängning.

Så vad gör man istället för att vara ute och njuta, jo jag pysslar inne. Först tänkt jag visa upp resultatet av ett tidigare projekt. Jag sydde nämligen ett lapptäcke tidigare i somras.

 I en papperskasse i klädkammaren fanns en massa små och stora tygrester. Så jag tvättade alla tyger, mest med tanken på risken att något skulle krympa. Sen la jag ut dem på vardagsrumsgolevet och började foga samma små och stora bitar till ett bra mönster.

Sen fodrade jag hela lapptäcket med en tunn vadd och ett mjukt t-shirttyg i grått. Och det är alla möjliga tyger. Billiga från IKEA som tidigare har använts till köksgardiner, dyra från Svenskt tenn, enfärgade linnetyger, något jag fått av mamma och något annat som köptes för att bli dynor. Allt möjligt blev nu ett lapptäcke att värma sig med i soffan istället för att ligga i en papperskasse i klädkammaren. Jag kan erkänna att det tog lite tid, men inte mer än två kvällar.


Och här ligger det som ska bli helgens projekt och det som jag funderar på just nu. Jag hittade en inspirerande bild på nätet och i går på väg hem från jobbet köpte jag lite kopparrörskopplingar. Antar att det egentligen är vvstillbehör, men det ska förvandlas till en ljusstake. Nu ska bara lite rundstav inhandlas och sen kan förvandlingen börja.

Ni får se resultatet senare.
 
/C.

1 kommentar:

Karin sa...

Jättefin ljusstake! på vilken affär köppte du koppardelarna?