måndag 13 maj 2013

lotten

Vi har blivit med odlingslott. Bara några minuter från lägenheten ligger en förening med odlingslotter och redan i höstas var vi lite sugna på en. Så i vintras mejlade vi till föreningen och ställde oss i kö, sen hade vi nästan givit upp hoppet tills i förra veckan. Då det plötsligt dök upp ett mejl och en fråga om vi fortfarande var intresserade. Så innan jag hade hunnit tänka hade sambon svarat ja. Så nu har vi 60 kvadrat att odla på.

Det kommer att bli kanon. Men det är en hel del jobb. Just vår lott har som nackdel legat i träda i typ 5 år, så det finns lite ogräs att rycka. Men den är jordfräst och mjuk att gräva i. På plussidan däremot har vi tydligen väldigt bra jord(när den väl har torkat, vänts några varv och blivit fri från ogräs). Sen har vi tydligen rikligt med sol och nära till vatten. Det här är några av alla saker vi har fått höra från våra grannar när vi har varit där.

Vi har ställt ut 4 pallkragar för odling av lite finare grönsaker; plocksallad, rucola, spenat, örter, ärtor m.m. Sen har vi satt två vinbärsbuskar, lite rabarber och 4 sorters potatis.


Här är lite av mitt pyssel just nu; fröpåsar, växtetiketter, ritningar, funderingar och listor.


 

 
Det är någon dag sedan de här (mobil)bilder togs och det är redan lite grönare. Jag vill ju så gärna ha resultat direkt men jag får nog träna på mitt tålamod. Enligt en trädgårdsmästare på området borde vi sätta mest potatis i år för att det är bra för att få i gång jorden.

Men det är ju inte bara på lotten som det tar sig utan även på balkongen. Härom dagen planterade jag om tomaterna och chilin. så nu hoppas jag att de får ny växtkraft.

/C.

Inga kommentarer: