tisdag 19 februari 2013

Skåpet - resultatet

Skåpet. Jo det här projektet har inte bara varit tomt prat. Nu har jag precis strykigt toppskivan med färg en sista gång. Så snart ska det piffas.
 

 Så det här var skåpet från början. Ett vanligt svart skåp från IKEA. Det som störde mig var de svängda benen och den repiga toppskivan, plus att jag var väldigt sugen på ett litet projekt här hemma utan att göra ett för stort ingrepp.


Vi köpte en vanlig furuskiva i samma mått som skåpet och satte fast fyra stycken hjul. Med lås på. Det känns viktigt att kunna låsa hjulen så att skåpet står på plats. Kom också ihåg att kolla vad hjulen klarar för max belastning.


Efter att skivan med de nya hjulen var monterad så grundmålade jag skåpet med fästgrund, det känns extra viktigt eftersom det var ett massproducerat och industrilackat skåp.



Sen har jag strykigt skåpet med tre lager matt lackfärg. Nyansen heter Rosmarin och känns härligt vårig.

Jag måste erkänna att jag är löjligt nöjd med resultatet. Det blev faktiskt lite bättre än vad jag hade trott. Nu ska färgen bara torka ordentligt så ska det flyttas tillbaka saker i skåpet och piffas lite på.

Så fler bilder kommer säkert sen.

/C.